Luft-luft vp för värmning av pool

Allmän diskussion angående värmepumpar.

Luft-luft vp för värmning av pool

Inläggav hakha4 » fre 24 apr 2009, 13:17

Hej!
Ny på detta forum och är inget proffs på ämnet men dryftar ändå denna fråga och hoppas på respons. Har kommit över en fungerande ytterdel till en Panasonic vp (on/off variant) som jag vill värma poolvatten med (54 m3). Enklast är naturligtvis att köpa en färdig luft/vatten pump och en titan vvx men kostar en del och eftersom jag har vp så är det synd att inte testa om man kan få det att fungera. Jag förstår av vad jag läst på olika forum att man kan ha slinga i en behållare och sedan ta ut värmen via en vvx men frågan är om nedanstående tanke kan fungera. Jag klorerar mitt vatten med klorgenerator vilket ger lite aggressivt vatten och är nödvändigt med titan vvx om den inte skall rosta sönder. Min fråga är om det är realistiskt/möjligt att bygga om en luft/luft vp enl skiss nedan ? Kortfattat en behållare av 4 tums PVC-rör med täta gavlar och i denna ett 40 el 50 mm pvc-rör där pollvattnet cirkulerar ( ca 200 m3/dygn). Runt det tunnare röret en virad kopparslinga till vp och 'behållaren'fylls med vatten (stillastående) som värms av vp. Tror ni att det kan ske värmeväxling på detta sätt ? Volym på behållare ? Om ide'n är fullständigt galen tacksam om ngn initierad person tycker till.
Tack på förhand
Hucke

Ooops... gick inte att ladda upp bild!!!
hakha4

Re: Luft-luft vp för värmning av pool

Inläggav BjörnK » ons 29 apr 2009, 11:26

Hej Hucke och välkommen hit. Jag ber om ursäkt för responstiden.

Ditt projekt borde gå att genomföra. Nu är inte jag riktigt insatt i just
såna anläggningar men jag tror 7anne skulle kunna hjälpa dig.

Om du vill ladda upp en bilaga finns det en flik längre ner som du trycker på
som heter just det - 'Ladda upp en bilaga'

Annars kan du, om filen redan ligger på nätet, använda knappen 'Img' i knappraden.
//BjörnK
BjörnK

Inläggav hakha4 » fre 01 maj 2009, 05:53

Hej!
Av ngn anledning går det inte att ladda upp jpg bilder,är det ngt annat format som gäller? Det börjar ju bli badsäsong nu och vore mycket tacksam om ngn kunde ha synpunkter. Kan förstå att det är svårt utan en skiss.
Mvh Hucke
hakha4

Inläggav BjörnK » mån 04 maj 2009, 09:30

Hej igen, ber om ursäkt, någon inställning jag råkat fibbla till så det inte fungerade.
Nu ska det dock fungera fint...
//BjörnK
BjörnK

Inläggav hakha4 » mån 04 maj 2009, 17:37

hemgjord vvx.jpg
Gör ett nytt försök med bild på skiss. Således ett 4 tums PVC-rör med täta gavlar och i denna 'behållare' som fylls med vatten går ett 40 mm rör ( PVC eller kanske Mässing för bättre värmeväxling) med 5 meter kopparslinga virad runt som värms av vp och som värmer vatten i behållaren och förhoppningsvis värmeväxling till genomströmmande pool vatten.. Är iden helt galen? Tacksam synpunkter
MVH Hucke
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hakha4

Inläggav Thompa » lör 09 maj 2009, 10:38

Hej Hakha4.
Jag tror att värmeväxlingen kommer att fungera dåligt genom plaströrets vägg. Värmeledning i olika material brukar vara rätt lika egenskaper för ledning av elektricitet. Tror därför att du bör använda dig av en metall för värmeväxlingen om det ska fungera bra.

Mvh Thomas
Thompa

Inläggav hakha4 » sön 10 maj 2009, 06:35

Hej Thomas och tack för svar.
Jag provar med ett mässingrör. Vad tror du är en rimlig temp skillnad mellan ingående och utgående vatten för att få en uppfattning om verkningsgraden
Mvh Håkan (Hakha4)
hakha4

Inläggav Thompa » sön 17 maj 2009, 13:52

Hej
Har du kollat så mässigt inte reagerar med kloret? Som känt är så blir det fin hårfärgning av koppar tex..

Du kan räkna ut verkningsgraden enligt formel nedan om du vet flödet. Borde gå att mäta upp i en hink och räkna ut volymen per sekund. DeltaT är temperaturskillnaden mellan in och utgående värmebärare(poolvatten).
Effekt vatten(kw) = l/s x 4,2 x DeltaT ( specifika värmetalet är 4,18 men man brukar räkna med 4,2 med varmt vatten )

Mvh Thomas
Thompa

Inläggav Oskar » lör 06 mar 2010, 11:27

du skulle kunna skippa det grova PVC röret om du isolerar din värmeväxlare istället.
ta det där mässingröret som poolvattnet ska gå igenom och vira 3/8" kopparrör runt det, och löd sedan ihop kopparröret med mässingröret så värmeledningen blir bästa möjliga, det kan nog bli lite trixigt men om du lindar kopparröret så du har spalt på några mm mellan varven ska det nog gå att få lodet att flyta ner mot mässingröret. du får såklart göra den här vvx ganska lång och montera den så att du har fall mot vätskesidan av kondensorn. räkna hur många meter rör det är sammanlagt i en innerel till den aktuella L/L värmepumpen så du hamnar ungefär däromkring. kommer VP'n bara användas sommartid behövs inte heller nån avfrostningsautomatik så då kan du spänningssätta 4-vägsventilen konstant för enbart värmedrift. annars får du plocka ett styrkort från en innerdel.
Oskar

Återgå till Diskutera värmepumpar