Hej!
Ny på detta forum och är inget proffs på ämnet men dryftar ändå denna fråga och hoppas på respons. Har kommit över en fungerande ytterdel till en Panasonic vp (on/off variant) som jag vill värma poolvatten med (54 m3). Enklast är naturligtvis att köpa en färdig luft/vatten pump och en titan vvx men kostar en del och eftersom jag har vp så är det synd att inte testa om man kan få det att fungera. Jag förstår av vad jag läst på olika forum att man kan ha slinga i en behållare och sedan ta ut värmen via en vvx men frågan är om nedanstående tanke kan fungera. Jag klorerar mitt vatten med klorgenerator vilket ger lite aggressivt vatten och är nödvändigt med titan vvx om den inte skall rosta sönder. Min fråga är om det är realistiskt/möjligt att bygga om en luft/luft vp enl skiss nedan ? Kortfattat en behållare av 4 tums PVC-rör med täta gavlar och i denna ett 40 el 50 mm pvc-rör där pollvattnet cirkulerar ( ca 200 m3/dygn). Runt det tunnare röret en virad kopparslinga till vp och 'behållaren'fylls med vatten (stillastående) som värms av vp. Tror ni att det kan ske värmeväxling på detta sätt ? Volym på behållare ? Om ide'n är fullständigt galen tacksam om ngn initierad person tycker till.
Tack på förhand
Hucke
Ooops... gick inte att ladda upp bild!!!