Cerifierad värmepumpinstallatör

Har du kommentarer till informationen som redan finns, eller har kompletterande uppgifter, får du gärna starta en ny tråd. Vid tillfälle vill någon moderator flytta informationen till respektive deltavla.

Cerifierad värmepumpinstallatör

Inläggav BjörnK » fre 06 feb 2009, 09:31

Certifieringen grundar sig på en kravspecifikation som utarbetats av ett 10-tal länder inom EU.

Följande krav gäller för certifiering:

• Genomgången värmepumputbildning vid Mittuniversitetet, Härnösand. EU-CERT. HP.

• Godkänd eximination enligt EU-CERT. HP. Avlägges via webben och hos Mittuniversitetet, Härnösand.

• Yrkesutbildning inom bygg- eller installationsområdet t.ex VVS, kyla, elmontör, tekniker, ingenjör etc.

• Anställning i eller ägare av företag där sökande har arbetsuppgifter med projektering och/eller installation
    av värmepumpanläggningar.

• Minst två års erfarenhet av projektering och installation av värmepumpanläggningar.
    Alternativt godtas fullständig teknisk dokumentation av en referensanläggning där den sökande
    ansvarat för hela processen från offertstadium t o m idrifttagen anläggning.

Läs mer hos INCERT

Ladda hem ansökningshandlingar.
//BjörnK
BjörnK

Re: Cerifierad värmepumpinstallatör

Inläggav 7anne » sön 08 feb 2009, 17:19

Att observer med detta som är väldigt vilseledande för konsumenter...

Detta Certifikat omfattar INTE platsbyggda kylaggregat / Värmepumpar. Man får endast installera Enhetsaggregat med detta certifikat. För platsbyggt aggregat krävs att företaget är ackrediterat vilket detta cert inte ger. Det är helt andra krav på ett ackrediterat föratag...

Med Platsbyggd avses aggregat där ingrepp i kylsystemet görs. Alla splittade aggregat klassas som platsbyggda. Man får inte göra ngn, form av ingrepp i kylsystemet utan ackreditering...

Tycker detta cert, är väldigt vilseledande. Många tar för givet att en certifierad tekniker enl, ovan får installera ett splittat aggregat men så är det inte. Endast enhetsagregat.
Man får altså inte ens installera en L/L värmepump med ovan cert. Det är inriktat på god VVS installation av VP och ger en trygg sådan. Har inget med kylteknisk installationer att göra...

Här kan man läsa om ackreditering: http://www.swedac.se/sdd/System.nsf/(GUIview)/index.html
7anne

Inläggav Oskar » sön 07 mar 2010, 11:34

så här krångligt är det ju inte att skaffa kylcert.
jag har nyss skaffat kategori 1 (samma som gamla 3.2) och utbildningen varade i 4 dagar inkl examination hos incert.
kostnaden för utbildningen hos SwEduc var 14800+moms, kostnad för att få ut cert från Incert var 4600 inkl moms.
med denna behörighet får jag utföra installation, fyllning&återvinning och läckagesökning på kylmaskiner oavsett köldmediemängd. dock har jag inte ackrediteeringen för att få provtrycka med kvävgas, men jag får ju göra en täthetskontroll med kvävgas, dvs högst 10 bar.
Oskar

Inläggav BjörnK » tor 18 mar 2010, 14:25

Hej Oskar, jag har inte lusläst det nya direktivet men jag har för mig att
man även måste ha ackreditering för att kunna täthetsprova med kvävgas.
Som sagt jag vet inte säkert men jag har hört talas om att ackreditering
krävs för trycksättning över 3bar.

EDIT: Du får gärna hänvisa till eventuell ny information som du fått under
din certifieringskurs.
//BjörnK
BjörnK

Inläggav Oskar » tor 18 mar 2010, 17:14

hej björn, det vi fick reda på under utbildningen var att om man kallar det täthetskontroll på en befintlig anläggning som man gjort ingrepp i, så behövs inte ackreditering för kontroll med kvävgas, bygger man däremot en ny anläggning och ska provtrycka med 1.43xberäkningstrycket så krävs ackreditering.
Oskar

Inläggav BjörnK » tor 18 mar 2010, 21:16

Hej igen Oskar,

ja inget vore bättre om det är så. Jag skall söka dokumentation på detta eftersom
jag fått besked att oavsett så länge man trycksätter med mer än 3bar måste man
vara ackrediterad.

Provtryckning är som du är inne på en helt annan grej...
//BjörnK
BjörnK

Inläggav Oskar » fre 19 mar 2010, 23:15

ja det vore fint om du kunde se vad du får fram då jag misstänker att kursledaren knappt kände till de nya reglerna själv :roll:
Oskar

Inläggav BjörnK » lör 20 mar 2010, 12:23

Enligt min 'källa' säger Arbetsmiljöverket att reglerna aldrig har ändrats
när det gäller certifiering för trycksättning med gas.

Jag läste föreskriften och tycker den kan tolkas på flera sätt.
//BjörnK
BjörnK

Återgå till Kylteknik i teori och praktik.